måndag 5 mars 2012

Böcker på A

För att fira min första dag av sportlovet tänkte jag haka på något som jag antar kan kallas för ett bokhyllealfabet som Boken är tankens barn och Enligt O sysslar med.

Så jag plockade ut några böcker med namn som börjar på a ur min hylla. Lustigt nog blev det tre fantasyromaner, varav två med nästan samma bild på omslaget. Och alla tre har hästar på framsidan, skimmlar dessutom. Jag gillar ju hästar (tyvärr har jag bara bruna) men det är inte bara därför jag gillar de här böckerna.

Alla tre har jag haft länge, sen gymnasiet tror jag. Katherine Kerrs serie om landet Deverry minns jag att jag köpte första boken av på höstlovet under första året på gymnasiet. Har nog läst alla som finns på svenska och gillade alla. Det här är femte boken och den heter Alvblodet. Det är hederlig fantasy med magi, slåss ur underläge och ibland lite romantik. Visar det sig att man gillar det så finns det ju sjuttioelva delar i serien att läsa.

Nästa bok är Aurian av Maggie Furey. Jag har inte läst boken sen jag köpte den men jag gillade den eftersom jag har köpt på mig sju delar. Har faktiskt inte kollat om det finns fler. Det här är lite mer lättläst fantasy, tror att den vänder sig till ungdomar men i övrigt (så vitt jag minns) så är det ungefär samma upplägg som Deverry-serien med det undantaget att här är det en kvinnlig huvudperson vilket jag alltid tycker är trevligt när det kommer till fantasy.

Sista boken längst till höger heter Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley, händelsevis låg den som nummer tretton på New York Times best seller-lista samma år jag föddes. Många bra saker hände det året med andra ord :-) För det här är en bok som jag tyckte riktigt, riktigt mycket om. Jag har två delar till. Det handlar om Kung Arthur och riddarna kring det runda bordet men ur ett annat perspektiv. Även här är det en kvinnlig huvudperson men man kan nog säga att hela perspektivet är kvinnligt. Riktigt bra!

Nu när jag rotat i hyllorna och skrivit det här blir jag lite sugen på att läsa om åtminstone någon av böckerna. Jag skulle ju faktiskt ha tid till det :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar