torsdag 15 mars 2012

De vassa tändernas skog

Av Carrie Ryan. Det här är en bok som liknar The Passage på många vis, människorna bor bakom lås och bom och zombies/vampyrer bor på andra sidan. I båda böckerna är även den tidigare världen delvis bortglömd. Eftersom jag gillade The Passage så började jag läsa den här med inställningen att jag skulle gilla den. Det var Books on my mind som tipsade mig om likheterna.

Mary bor i en by som styrs väldigt hårt av någon slags systerskap som påminner om nunnor. Ju mer jag läste i boken desto mer fick jag en känsla av att systrarna undanhåller något viktigt från byborna och så visar det sig vara. Det finns en slags kärlekshistoria som jag tycker är lite onödig och lite konstig på något vis. De sidorna hade kunnat ägnas åt något annat istället, som hur systerskapet fungerar eller mer om hur samhället i byn är uppbyggt. Kvinnans roll hade kunnat utvecklas mer, eller synen på kvinnan i boken i alla fall.

Det verkar bli fler delar om Mary och världen där hon bor och de vill jag gärna läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar