söndag 25 mars 2012

Den sista konkubinen

Av Lesley Downer. Den här fyndade jag på bokrean, vissa fördomar på grund av titeln hade jag men tänkte att den kan nog vara bra ändå. Och det visade den sig vara.

Sachi blir "upptäckt" av en prinsessa som passeras Sachis föräldrars värdshus på väg till Edo. Sachi får följa med dit och får bo i kvinnornas palats där. Hon växer upp och blir till sist den sista shogunens sista konkubin. Det slutar dock inte där utan man får följa vad som händer när shogunen dör och landet börjar förändras av västerländska influenser, landet är alltså Japan kanske jag ska tillägga.

I byn där Sachi växt upp är många av barnen adopterade, även Sachi och det visar sig i slutet av boken ha en stor betydelse. Det blir lite av en historia i historien. Efter att jag läst ut boken var jag tvungen att titta på filmen Den siste samurajen. Jag skulle gärna läsa fler böcker som utspelar sig på ett eller annat vis i Japan. Det är lite fantasy över det hela även om det som nu till viss del baserar sig på saker som faktiskt hänt. En bra bok, läs!

4 kommentarer:

  1. Jag tror att du skulle gilla Shogun av James Clavell :D Den är jättebra!

    SvaraRadera
  2. Måste genast skriva upp! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har den här i bokhyllan men inte läst, får nog ta och göra det för den låter ju bra :)

    SvaraRadera
  4. Här står det lite om den: http://www.goodreads.com/book/show/38044.Shogun

    SvaraRadera