måndag 26 mars 2012

Glashuset

Av Rachel Cane. Den här boken har jag läst om på flera olika bloggar och tänkt att det kan vara en bok för mig. Det visade den sig vara (tack till Styxx fantasy). Jag fastnade och läste den under söndag förmiddag vilket ju kan ses som ett mått på att boken är bra. Den är lättläst också, funderar på om den kanske skulle kunna vara en kandidat för jobbets bokrum.

Jag skulle nog vilja säga att den är som en korsning mellan True Blood och Vampire Academy-serierna. Inte på långa vägar lika tillrättalagd som exempelvis Twilight men inte heller lika frispråkig som True Blood. Vampire Academy för att att även Glashuset delvis utspelar sig på en skola och vampyrerna inte är riktigt med i den ”vanliga” världen. Huvudpersonen Claire är lite smartare än de flesta i hennes ålder och börjar college lite tidigare än andra. Hon flyttar in på ett elevhem och blir direkt mobbad och behöver hitta ett nytt ställe att bo på. I en annons ser hon att tre kompisar har ett ledigt rum att hyra ut, efter lite om och men får hon flytta in där. Med tiden upptäcker hon att Morganville inte är som andra städer utan styrs av vampyrer.

Det jag gillar bäst med boken är att den inte är helt förutsägbar, visst kunde jag gissa att kärleken skulle börja spira men det var inte helt klart från början mellan vilka men det gör inget. Andra saker som Michaels beteende och orsakerna till det kompenserar med råge. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar