tisdag 6 mars 2012

Törst

Av Richelle Mead. Jag bestämde mig att så här under lovet ge mig in i vampyreriet igen och fick tips om att det här är en lättläst serie. Och det är det, jag är inne på del två nu och räknar nog med att hinna med även del tre den här veckan.

Här finns det två sorters vampyrer, onda (strigoi) och goda (moroi). Rose är dhampir, hälften vampyr och hälften människa, och ska bli beskyddare när hon gått ut skolan. Alla moroi har beskyddare som ska skydda dem från strigoi. Jag funderar lite över om den här förklaringen återkommer i början av varje bok, det gör den i tvåan i alla fall. Jag tycker nog att det är lite onödigt, nog har vi läsare hyffsat minne.

Boken utspelar sig till största delen på en skola för moroi och dhampirer, jag skulle tro att grinden eller staketet på omslaget ska symbolisera den skyddade skolan. Rose och Lissa är bästa vänner, mer än vanligt kan man nog säga. De delar ett band som ingen riktigt vet hur det fungerar. Givetvis råkar de ut för en del konstigheter och Rose som ska bli Lissas beskyddare får rycka in. Rose är befriande vanlig och har en rätt rolig humor, jag hade gärna läst mer om hur livet på skolan är, det mest spännande händer utanför skolan. Nu ska jag fortsätta med del två.

2 kommentarer:

  1. Hur var svenskan ? Själv tycker jag de eng är så lättlästa så gillade att läsa på originalspråket ^^

    SvaraRadera
  2. Helt okej faktiskt, bättre än vad jag förväntade mig. Jag lånar dem på bibblan och de hade inte dem på engelska, annars hade det varit mitt förstahandsval.

    SvaraRadera