fredag 16 mars 2012

Vad jag har tänkt läsa

Nästan varje gång jag besöker bokbloggar får jag tips på sådant jag känner att jag absolut måste läsa, helst nu. Listan växer liksom i ohejdad takt. Ibland glömmer jag bort att jag tänt läsa en bok och så stöter jag på den i något annat sammanhang och kommer ihåg att jag redan hade tänkt läsa den.

Två böcker som stått på listan ett tag är Evermore och De vassa tändernas skog och de har jag ju faktiskt läst, båda var dessutom bra. Freedom av Jonathan Franzen har varit med på listan lääänge och igår stod jag i bokhandeln och klämde lite på den men bestämde mig för att inte köpa den i alla fall. Så gör jag ibland, tänker att jag ska köpa/låna någon bok och så ändrar jag mig när jag står och håller i den. Jag vet inte om det är alla andra böcker som liksom distraherar mig, det kan ju finnas något ännu bättre på nästa hylla.

Himlen börjar här av Jandy Nelson är också en bok som varit med på läslistan i en halv evighet, jag har tänkt beställa den flera gånger men har ändrat mig. Den har dessutom så snyggt omslag att jag inte fattar varför jag inte införskaffat den ännu. Överlag så gillar jag gilla förlag :-) Om inte annat så får jag lämna den som inköpsförslag till bibblan.

Jag antar att nästan alla har sådana här att-läsa-listor och hyllvärmare och allt vad det är. Det intressant är ju, tycker jag, varför det inte blir av att läsa boken. Ofta är det ju ändå så att man tror att den är bra och de gånger man kommer sig för med läsningen så visar det sig ofta vara en bra bok. Vad tror ni?

3 kommentarer:

  1. Jag har samma "problem". Massa hyllvärmare som jag har införskaffat och som låter bra men som jag fortfarande inte har läst. Ibland tänker jag att jag vill spara på läsupplevelsen men för hur länge då, liksom? :P

    SvaraRadera
  2. Ja, och varför ska man spara på den? Man är ju ändå rätt säker på att det är en bra bok.

    SvaraRadera
  3. Ja, precis. Jag köpte Arn-serien för flera år sedan och först nu har jag tagit mig i kragen och börjat läsa dem. Och de är ju jättebra! Sån där typisk hyllvärmare :P

    SvaraRadera