lördag 21 april 2012

Bitten

Av Kelley Armstrong. Huvudpersonen här är världens enda kvinnliga varulv, det  ni! Bara av den upplysningen kan man gissa sig till en del av innehållet men det gör faktiskt ingenting. Den finns en varulvsflock och så finns det varulvar som inte tillhör flocken och som ibland kan vara ett hot den. Elena blev varulv genom att hon blev biten och just det faktumet ställer till det på många sätt.

Så här står det om boken på författarens hemsida: Elena Michaels is the world’s only female werewolf. And she’s tired of it. Tired of a life spent hiding and protecting, a life where her most important job is hunting down rogue werewolves. Tired of a world that not only accepts the worst in her–her temper, her violence–but requires it. Worst of all, she realizes she’s growing content with that life, with being that person. Det står inte på baksidan av det exemplar som jag läst och jag tycker att den här varianten beskriver boken på ett bättre sätt. Jag har haft boken i handen på bibblan mer än en gång men inte tagit med den hem eftersom jag fick en billigaste-Harlequin-känsla av den. Men så lånade jag den ändå och jag måste säga att den är ett bra tidsfördriv, jag satt uppe igår kväll och läste ut den.

Några frågetecken finns, varför blev hon egentligen biten? En smartare läsare listar säkert ut det men inte jag, jag bara anar. Hur kommer det sig att hon stannade med flocken så länge innan hon flyttade? Den ska ändå vara rätt många år och jag tänker mig att hon borde ha ledsnat tidigare. Men det här är inte frågor som stör så att säga. Den liknar Sookie-böckerna på många sätt så gillar man dem så gillar man nog den här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar