måndag 2 april 2012

Brokeback Mountain och andra berättelser från vidderna

Av Annie Proulx. Den här råkade fastna i handen under ett biblioteksbesök under sportlovet. Efter det har jag nog läst några sidor nästan varje morgon. Det är en novellsamling och jag läser nästan aldrig noveller så det har varit en ny bekantskap på flera sätt. Jag har aldrig läst något av författaren tidigare. På något sätt låter boken/filmen Sjöfartsnytt bekant men jag kan blanda ihop den med någon annan bok jag läst.

Jag antar att den här upplagan av boken kom efter filmen, därav framsidan. Men egentligen gillar jag nog det första omslaget bättre. Det kan ju förstås bero på hästen :-)

Eftersom jag sällan (läs: aldrig) läser noveller så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva om dem. Den första, Brokeback Mountain, är nog en av
de bästa. Man får se en annan sida av berättelsen, särskilt Ennis får jag en annan bild av. Även den sista, Wyomings guvernörer är bra, Blodfuxen också.

På många sätt är det en rätt smutsig bok, inget romantiserande av cowboy-livet vilket jag tycker är trevligt som omväxling. Inte för att jag läst så mycket cowboyigt, en enda av Nora Roberts är vad jag kommer på. Men jag skulle tro att det kan vara lätt att gå i den fällan.

Jag skulle nog vilja läsa mer noveller, någon som har något tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar