torsdag 26 april 2012

Ingen annan är som du

Av Ann-Helen Laestadius. Det här är tredje del i serien om Agnes som är same och bor i Solna. Jag vet inte om det finns planer på fler delar (det stod inget om det på författarens hemsidan när jag snabbkollade där) men jag tycker nog att det finns utrymme till fler om författaren vill.

Som vanligt är det trevligt att läsa något som utspelar sig hemma, eller i alla fall bara 30-40 mil bort. Vedeldning, kokkaffe, skotrar och renar (även om de tillhör en koncessionssameby) har ju vi också. Jag skulle tro att det är en stor anledning till att de två första delarna som jag brukar prångla på mina elever nästan alltid blir omtyckta av alla.

Jag gillar språket i böckerna, det är precis lagom. Jag som vuxen kan läsa dem med behållning utan att det blir för "enkelt" och det är tillräckligt lättläst för att nästan alla elever ska kunna läsa och förstå. Och så får man in det samiska på något sätt i undervisningen, det är ju något som eleverna ska känna till eller hur formuleringen nu lyder i läroplanen. Nu har inte jag använt de två första böckerna i ämnesövergripande projekt men jag tror att alla tre kan lämpa sig för något kul tillsammans med SO-ämnena.

Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar