onsdag 18 april 2012

Min syster är i tusen bitar

Av Annabel Pitcher. Den här landade på skolan en dag och jag blev nyfiken på grund av titeln. En kollega lånade och läste över en helg och sa att den var bra så den blev till påskläsning hos mig.

Jag tror att många tonåringar skulle kunna gilla den här. Det är lite av en BOAT men bättre. Eventuellt kan någon tycka att den är barnslig men jag tror ändå att äldre än mellanåldern kan tycka om den.

Jaimes syster har dött i ett terrorattentat i London (9 september, någon som vet om det faktiskt hänt något i London det datumet?). Föräldrarna blir osams om begravningen, därav de tusen bitarna. Pappan flyttar med Jaime och den andra systern till landet och försöker skapa ett nytt liv där, det går lite si och så men blir nog okej på slutet.

Boken tar upp terrorattacker och de, i det här fallet, bakomliggande muslimerna på ett helt okej sätt. Jag tror att det är en svår väg att ge sig in på att skriva en bok om det ämnet men det här är ett mycket bra försök. Jaimes pappa hatar muslimer och Jaimes enda kompis på nya skolan är just muslim. Vänskapen dem emellan och Jaimes oro för vad pappan ska tycka beskrivs på ett fint sätt. Det hade nog gått att bygga ut mer men det fungerar som det är. Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar