söndag 15 april 2012

Stormens drottning och Hökmästarinnan

Båda av Marion Zimmer Bradley. Det här är första respektive andra delen i serien om Darkover. Jag har tidigare bara läst serien om Avalon, som jag tyckte mycket om, och har flera gånger sneglat på de här på biblioteket. Så nu när Marion kommit upp flera gånger på senaste tiden så bestämde jag mig för att det var dags för läsning av de här.

Perfekt lovläsning visade det sig vara. Har nästintill sträckläst båda två och har börjat på del tre. De här är precis lika bra som jag minns att serien om Avalon är. Lite medeltidsaktig fantasy, precis som jag gillar det.

Det böckerna har gemensamt är att de utspelar sig på planeten Darkover men med som jag fattar det flera hundra år emellan. Planeten och delvis förmågorna som människorna har är de samma i båda böckerna. Kungen som nyligen dött i Hökmästarinnan är samma person som man i slutet av Stormens drottning vagt anar ska bli kung.  I övrigt är det olika personer som är i fokus.

För att inte bli för långrandig så tänkte jag inte skriva så mycket om själva handlingen i böckerna, det kan ju den intresserade läsa sig till själv :-) Jag gillar de olika förmågor som människorna på Darkover har, inte alla visserligen men en del. Det kallas för laran och tar sig olika uttryck, en del är telepater till exempel. Hela grejen med laran beskrivs på ett trovärdigt och begripligt sätt, jag tycker inte att det blir allt för invecklat som det ibland kan bli i fantasyböcker. Det jag däremot saknar är en beskrivning av de olika solarna och månarna, för det finns flera. Dessutom har de olika färger och jag kan inte låta bli att fundera över om ljuset på själva planeten är rött om solen är röd? Det är ingen fundering som stör men lite intressant att tänka på.

Böckerna är delar i en serie men jag tycker inte att man absolut måste läsa dem i "rätt" ordning. De är rätt så fristående så man missar inte massor av namn och förklaringar om man läser dem i valfri ordning. Men läsa dem tycker jag att man ska för de är riktigt bra. Nu ska jag börja med nästa del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar