torsdag 5 april 2012

Tematrio

Efter gårdagens besök på bibblan så kan även jag vara med på den här veckans tematrio som handlar om påskläsning. De här böckerna har jag tänkt mig läsa under lovet:

1. Igelkottens elegans av Muriel Barbery är först ut. Den har jag faktiskt redan börjat på och jag är förvånad över att den är så snabbläst. Jag vet inte riktigt vad jag hade föreställt mig men inte det här. Paris är i alla fall trevligt!

2. Löftet av Richelle Mead, del fyra i serien om Vampire Academy. Jag hoppas att det kommer att hända mycket överraskande i den boken, det finns möjligheter till det tycker jag.

3. Stormens drottning av Marion Zimmer Bradley. Jag har läst hennes serie om Avalon tidigare och gillade den väldigt mycket och så bestämde jag mig för att ge mig på serien om Darkover också. Om jag inte hade skrivit det här om Avalons dimmor så hade jag nog inte kommit mig för att låna något mer som hon skrivit. Ska bli spännande att läsa.

Till sist avslutar jag med några tips för den som eventuellt inte har något i sin påskläsningshög.

Liv Strömquists seriealbum har jag nyligen upptäckt och dem tycker jag att fler ska läsa. Niceville av Kathryn Stockett är mycket läsvärd och för den som gillar amerikanska södern (perfekt att drömma sig bort till en annan tid om påskvädret inte inbjuder till korvgrillarturer med skoter) är Alex Haleys Queen och Rötter att rekommendera även om de inte alltid är så rosaskimrande. Eller varför inte ett Nord och syd-maraton?

1 kommentar:

  1. Ser fram emot vad du skriver om Darkover- har varit lite nyfiken.

    SvaraRadera