måndag 16 april 2012

Tempelbranden

Av Catharina Ingelman-Sundberg. Det här var lite av en besvikelse faktiskt. Jag har läst flera av hennes böcker tidigare och tyckt väldigt bra om dem men det är något med den här som inte är riktigt lika bra. På många sätt är det en fin historia som beskriver hur det kan ha varit när den kristna tron först kom till Sverige. Kvinnans roll i de olika religionerna eller samhällsordningarna beskrivs på ett bra sätt, det känns trovärdigt. Givetvis är det ju ingen faktabok men det skulle kunna ha varit så. Det är en tid av Sveriges historia som jag inte läser så mycket om, inte heller var det något som behandlades särskilt ingående när jag läste historia. Ur den aspekten är det en trevlig bok.

Men vad det är som jag blir besviken på vet jag faktiskt inte. Kanske är det en av de där böckerna som blir bättre om man läser dem en gång till. Jag upptäckte nyss att det här är tredje delen i en serie vars böcker har olika författare. Den första som heter Blandat blod skriven av Katarina Mazetti har jag läst och den tyckte jag bättre om. Nu blir jag lite nyfiken på tvåan som är skriven av Karin Wahlberg. Jag gillar tanken på en serie med olika författare men kanske är det just det som är svagheten och anledningen till att Tempelbranden inte levde upp till mina förväntningar.

1 kommentar:

  1. svar: Själva designen är inte så galet svårt om man kan photoshop, det är den jeklarns bloggerkoden som strular för mig (man måste lära sig deras regler). Till och med en sån här enkel design är mycket klurigare än den ser ut. Men fick lära mig massa nytt så det var skoj ^^

    Våga testa, men var beredd på att det tar mer tid än man tror i fall man vill göra nått mer än bara ta en standard mall och byta headerbild och bakgrund.

    SvaraRadera