torsdag 19 april 2012

Två skall erövra

Av Marion Zimmer Bradley. Till att börja med måste jag fundera över vad boken egentligen heter. Bilden här till vänster är från förlaget och den bok jag läst som finns på mitt bibliotek är i övrigt identisk med den här men har titel Två erövrare. Det är ju nu inte så stor skillnad men jag funderar ändå över var för det har blivit så, olika upplagor gissar jag men de brukar ju ha samma titel ändå.

Det här är tredje delen i serien om Darkover. Jag har inte kollat om det finns fler på engelska, om det finns så vill jag nog gärna få tag i dem. Den här boken blir lite åt sci-fi-hållet men ändå fantasy. Återigen har det gått lång tid från föregående bok men världen är den samma och till sto del även förmågorna. Det är nog vid närmare eftertanke så att det bara finns en sol men flera månar.

I huvudsak utspelar sig boken i Asturia, ett av de hundra kungadömena, och man får följa nedestron Bard di Asturien. På baksidan av boken står det: I Två skall erövra möter vi Bard di Asturien, legosoldat och laglös men uppfylld av en omättlig maktlystnad – och hans motståndare, Varzil den Gode, som vigt sitt liv åt att stifta fred. Jag vet inte riktigt om jag håller med om det, Varzil har inte så stor plats i boken. Till största delen handlar den om Bard och sedan om Bard och hans dubbelgångare Paul. Båda två förändras till det bättre men utan att det blir för fånigt. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar