fredag 4 maj 2012

11 frågor. Uppdaterad!

Louise so har bloggen Boken är tankens barn har utmanat mig med 11 frågor. Det är en utmaning som jag sett har cirkulerat den senaste tiden. Eftersom jag befinner mig i Tyskland på Comenius-resa så har jag bara tid att svara på frågorna och återkommer senare med mina frågor och de elva som jag utmanar (om jag nu kan hitta elva som inte redan svarat på någon annans frågor.

Så här kommer mina svar:

1. Vilken bok blev din första stora läsupplevelse?
Tre trappor upp med hiss av Maria Gripe. Jag vet inte riktigt när jag läste den men jag vet att jag fick den av farmor och att jag tyckte väldigt mycket om den. Senare har jag läst några andra böcker av henne men det är fortfarande Tre trappor... som jag minns bäst.

2. Du får bara läsa böcker av en enda författare för resten av ditt liv - vem väljer du?
Fruktansvärt svår fråga. Det står nog mellan Suzanne Collins och Margit Söderholm. Det är sådant som jag kan läsa om och om igen.


3. Du får ändra slutet på en bok - vilken bok ändrar du och hur?
Jag kan faktiskt inte komma på något slut alls som jag vill ändra. Jag vet att jag någon gång har ogillat slutet på någon bok men nu kan jag inte komma på vilken bok det var, bara därför kommer jag att komma på det när jag klickat på publicera :-)


4. Om du skulle få ha en lärare från Hogwarts som lärare, vem skulle du välja?
Ingen aning, jag har bara läst den första boken och tyckte inte om den.


5. Om du fick träffa en litterär karaktär i verkligheten, vem skulle det vara?
Tyrion från Game of Thrones helt klart. 


6. Nämn en bok som du uppfattar som underskattad!
Ungefär allt av Cynthia Voigt.


7. Om du skulle ge mig ett boktips inför sommaren, vad skulle det vara?
Game of Thrones om du inte redan läst dem, annars SMS från Soppero + de andra två delarna.


8. Läser du om böcker flera gånger eller läser du dem endast en gång?
Jag läser om dem om jag gillar dem. Vissa böcker blir ju bara bättre med varje omläsning.


9. Om du skulle bli placerad i en skräckbok, vilken bok tror du att du har störst chans att klara dig i?
Jag har inte läst så mycket skräck men eftersom jag är en snäll person så skulle jag nog kunna klara mig i Stephen Kings Carrie.


10. Om du skulle skriva en bok, inom vilken genre skulle den vara?
Fantasy!


11. Vilken saga tycker du bäst om? 
Jag tror nog att Askungen är en av mina favoriter, den är så sockersöt så att den är bra.


Nu har jag funderat ut mina frågor. Jag utmanar inte elva bloggare eftersom det är väldigt många som redan blivit utmanade. Men den som känner sig manad får gärna svara ändå, det vore roligt.

Elva frågor:
1. Vad var din favoritbok när du var 17 år gammal?
2. Vilket är det snyggaste omslag du känner till?
3. Vilken bok läste din klass i nian?
4. Om ni regelbundet läste böcker under din grundskoletid, vilken var den bästa?
5. Vilken boklig miljö skulle du helst vilja flytta till?
6. Tipsa om en skräckbok (jag har bara läst Carrie).
7. Favoritkaraktär i Alice i Underlandet?
8. Vad är viktigast i en bok?
9. Vilken boklig blogg läser du oftast?
10. En bok som du tycker att alla borde läsa i skolan.
11. Brukar du tipsa vänner och bekanta om böcker? Varför/varför inte?

1 kommentar:

  1. "Tre trappor upp med hiss" låter som något jag borde läsa :) Jag har inte heller läst något av Margit Söderholm eller Cynthia Voigt. Eller Games of Thrones eller SMS från Soppero! Så tack för en massa bra boktips! :)

    SvaraRadera