torsdag 24 maj 2012

Lärare ska tåla stryk

Läste precis den här artikeln i DN:s nätupplaga. Måste säga att jag får en lätt uppgiven känsla av att läsa den. Om jag hade velat bli polis eller ordningsvakt med rätt att bli slagen så hade jag utbildat mig till det. Jag utbildade mig till lärare för att få träffa roliga tonåringar, diskutera med dem och för att få undervisa i ett eller två roliga ämnen. Jag känner inte att jag valde lärarutbildningen för att någon ska ha rätt att slå mig (visserligen kanske bara lite lätt men ändå).

Det känns som att det faktiskt har gått för långt om vi ska vara ordningsvakter också. Det räcker rätt bra med undervisningen och den "vanliga" kontakten med elever och föräldrar. Ibland behöver man givetvis påtala vikten av ordning med från det till att man ska behöva tåla ett slag eller två är långt tycker jag. Förhoppningsvis är det här något som inte blir allt för allmänt tillämpat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar