tisdag 12 juni 2012

Red Riding Hood

Så har jag äntligen haft tid för att se den här filmen som jag fick i födelsedagspresent. Det här är alltså som namnet antyder en variant av sagan om Rödluvan och vargen. Jag var väl lite tveksam till en början men den är faktiskt riktigt bra.

Lite fåniga scenerier kanske, jag hade önskat att man höll sig till en någorlunda riktig medeltidsmiljö eller någon annan tid som faktiskt existerar. Nu är det lite väl fantasyaktigt men det beror nog på mina egna inre bilder av Rödluvan och vargen. Här är vargen utbytt mot en slags varulv (vilket ligger väl i tiden) och det allra bästa med varulven är att det tog länge innan jag förstod vem det var.

En sevärd film tycker jag, särskilt om man gillar sagor. Det skulle nog gå att göra något roligt med den på jobbet. Den har dock en åldersgräns på 15 år vilket ställer till det lite för mig. Men det tål att fundera på. Se!

2 kommentarer:

  1. Jag gillade också denna film! Jag gillade verkligen att de hade kvar sagan i filmen, trots den fria tolkningen.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att de fick ihop det fint med att det faktiskt är sagan om Rödluvan men ändå en väldigt fri tolkning av den. Helt klart sevärd!

    SvaraRadera