fredag 6 juli 2012

Det bästa av allt

Av Rona Jaffe. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge gäller i högsta grad den här boken. Redan när jag först läste om den tänkte jag att det nog är en bok för mig och det visade den sig vara.

Jag gillade ju Easter parade och Revolutionary road och Det bästa av allt går till viss del att sätta in i samma fack. Den är dock lite mer lättsam och inte så deprimerande :-) Och så är den lite lagom gammaldags men med vissa utsvävningar. Historien kretsar kring ett förlag och dess skrivcentral där det jobbar kontorsflickor av vilka man får följa några stycken. En del flyttar till New York från andra delar av landet och andra är uppvuxna i trevliga förorter.

Jag gillar att man får följa flera av flickorna i olika kapitel men jag uppfattar ändå Caroline som huvudperson. Däremot hade jag gärna läst mer om Gregg och varför hon gör som hon gör. Någonstans läste jag en kommentar om att slutet inte var bra och obegripligt, det kan jag inte hålla med om. Jag tyckte att slutet var bra, Eddie kanske fick ett uppvaknande som han behövde. Läs!

2 kommentarer:

  1. Den här läste vi som bokcirkelsbok och nästan alla gillde den, den är ju nästan 60 år gammal men känns modern. Jag fick Mad Men känsla över beskrivningarna av kontoret. I ett av avsnitten läser Don också boken för att kunna få idéer till reklam som riktar sig till unga kvinnor...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att den känns väldigt modern för att vara så gammal. I början funderade jag faktiskt på om åldern stämde :-) Jag skulle gärna läsa fler sådana här böcker eller se fler serier som Mad Men.

    SvaraRadera