fredag 13 juli 2012

Matchad

Av Ally Condie. Jag skulle snabbt in på bibblan och lämna in en klassuppsättning med böcker som spenderat ett par veckor i baksätet på min bil. Väl räd råkade jag snubbla över den här boken, det var inte alls så att jag gick ett varv fast sambon och hunden väntade i bilen. Jag måste erkänna att det var framsidan jag fastnade för först, tror att jag sett den hos Schitzo-Cookie men är inte helt säker. I vilket fall så måste jag säga att bilden med bubblan är väldigt välvald.

För det är ju en bubbla som människorna i samfundet lever i. Allt är uträknat utifrån hur sannolikt något är, därför är även den man ska gifta sig med eller bli matchad med också utvald. Alla går runt med kapslar, en som gör att man kan överleva utan mat några dagar, en som lugnar och en som ingen riktigt vet vad den är till för. Den får man bara ta om någon funktionär säger till en att göra det.

Cassia ska gå på bankett för att få reda på vem hon blivit matchad med, det visar sig ovanligt nog vara barndomsvännen Xander. När hon kommer hem med det chip som alla får med information om den person man blivit matchad med visas en bild av en annan person, Ky.

Det här är en riktigt bra bok tycker jag. Den är inte lika bra som Hungerspelen men mycket bättre än Ful. Den innehåller mycket tänkvärt om man vill, annars går den att läsa som ett trevligt tidsfördriv.

4 kommentarer:

  1. Mycket möjligt att det var, har inte läst den men gjorde ett inlägg om omslaget till böckerna i serien =) en gång.

    Är med i en tävling om den så hoppas jag vinner då ^^

    SvaraRadera
  2. Nu när du skriver det så låter det bekant :-) Bilden fastnade i huvudet i alla fall. Hoppas att du vinner den, den är bra.

    SvaraRadera
  3. Har varit intresserad av den här boken ett tag, kanske ska skriva upp den på att-läsa-listan :)

    SvaraRadera
  4. Gör det! Tydligen finns det en fortsättning också men den verkar inte ha kommit på svenska än.

    SvaraRadera