torsdag 19 juli 2012

Parasit

Av Scott Westerfeld. Den här tycker jag mycket bättre om än Ful-serien av samma författare. Ett varningens ord dock, om du har lätt för att må illa av ingående beskrivningar av hur parasiter kan leta sig in i din kropp så är det här inte boken för dig. Jag valde att inte läsa vid frukosten och så då jag har lätt för att få kväljningar :-) Enligt författaren ska parasitbeskrivningarna vara korrekta och så äckligt som det är så tvivlar jag inte.

Det handlar alltså om en parasit som förvandlar människor till en slags vampyrer. Cal är smittad ad parasiten men immun så han blir inte vampyr, däremot kan han smitta andra. Det har han gjort och nu arbetar han med att spåra vampyrer och ta hand om dem så att de inte mördar hela befolkningen.

Jag hängde inte riktigt med i alla svängar om hur och varför parasiten smittar andra. Hur katterna blev smittbärare förstod jag inte alls men jag tycker inte att det spelar någon roll för själva historien. Det känns som att det finns utrymme för en del till men jag vet inte om det är tänkt att bli en serie. En halväcklig men helbra bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar