lördag 7 juli 2012

What happened to goodbye

Av Sarah Dessen. Det här är min första Dessen jag läser och jag tror bestämt att det ska bli fler. Absolut tror jag att någon eller några ska köpas in till jobbet för att lura intet ont anande tonåringar till läsning.

Det här är en fin historia om identitet som jag tror att massor av tonåringar, oavsett antal flyttar i bagaget, kan känna igen sig i. Mclean som huvudpersonen heter har flyttat runt med sin pappa efter föräldrarnas skilsmässa och på varje ställe har hon antagit en ny identitet. Men när de flyttar till det sista stället så gör hon inte det av en ren slump kanske man kan säga. Hon får återigen nya vänner men de här kanske är mer riktiga vänner än de hennes andra "jag" tidigare haft.

Jag tycker om att det inte bara är puttenuttig rosaskimrande kärlek bara för att det är en ungdomsbok. Den är lite mer realistisk och på något sätt känns den lite svensk, författaren väjer inte för svåra saker. Kanske har jag bara läst en viss sorts amerikansk ungdomslitteratur men jag har nog lit fördomar, fördomar som inte besannas med den här boken. Dessutom gillar jag omslaget!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar