lördag 4 augusti 2012

Blodets meridian

Av Cormac McCarthy. Det här är nog den märkligaste bok jag någonsin läst, eller den märkligaste jag läst i år i alla fall. Det är flera hundra sidor med händelser som radas på varandra, jag fattar inte riktigt hur man klarar av att hitta på så mycket. Det är ingen som tänker eller känner något, det beskrivs i varje fall inte och det tycker jag är lite synd. Jag hade gärna velat veta mer om domaren till exempel.

Till sist skulle jag vilja veta vem ynglingen är, är det han som är huvudperson? Är det han som boken egentligen handlar om? Är det om honom det berättas när jag inte förstår vem det är som gör något?

Samtidigt som jag tycker att det är en väldigt märklig bok så är har den ändå något som är bra. Den är väldigt otäck och äcklig en beskriver förmodligen en del händelser på ett sätt som är ganska sanningsenligt. Det gör även att jag blir lite nyfiken på att läsa hans andra böcker, någon som gjort det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar