torsdag 9 augusti 2012

Pojkarna

Av Jessica Schiefauer. Den här kvalar nog in som årets näst mest märkliga bok. Snabb- och lättläst vilket ju är bra när det är en ungdomsbok men annars vet jag inte riktigt vad som är bra med den. Det finns mycket som är bra, hela grejen med att tjejerna blir killar är ju jättespännande. Sådant har nog de flesta funderat på någon gång och det är ju en väldigt intressant tanke. I den här boken tycker jag dock att det blir lite konstigt.

Jag tror att en del tonåringar kan tycka att den här växthus-utklädningshistorien kan bli för fånig. Den kan nog ta fokus från det som är intressant i boken, hur tjejer faktiskt kan bli behandlade i skolan och på andra ställen. Det hade jag gärna sett att författaren skrivit mer om och mindre om märkliga masker. Slutet begriper jag inte heller riktigt mer än att tjejerna återförenas och fortsätter att vara vänner.

Jag har sett bilder på boken på många ställen och omslaget har gjort att jag tänkt att det är någon slags krystad Björn Ranelid-historia men det var det i alla fall inte. Däremot tycker jag nog att pocketomslaget är snyggare och speglar boken på ett bättre sätt. Avslutningsvis kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag tyckte bra eller mindre bra om boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar