måndag 6 augusti 2012

Svenskar i strid

Av Andreas Carlén och Mattias Falk. Jag är lite svag för krigsskildringar, mest som film men ibland blir det någon bok. Dock inte de där jättetjocka som heter Stalingrad och liknande. Den här boken tyckte jag verkade intressant eftersom den handlar om svenskar i krig runt om i världen. Det är ju inte särskilt vanligt så därför tog jag med boken hem.

Boken är uppbyggd i kapitel där varje person berättar sin historia från ett krig eller en konflikt. Några är anonyma och andra är det inte. Allra bäst tycker jag om kapitlet som handlar om Vietnamkriget, jag hade ingen aning om att någon svensk deltagit på amerikansk sida där. Det var intressant och överraskande. Alla kapitel är intressanta och obehagliga. En del beskriver en rätt så tafatt svensk militär, särskilt efter hemkomst med eventuella trauman i bagaget. Andra har en bättre upplevelse och jag hoppas verkligen att det är något som det militära har förbättrat, att ta hand om soldater efter att de har kommit hem alltså.

Det är en intressant och bra bok men kanske lite för mycket för militära insatser i författarnas "egna" kapitel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar