måndag 27 augusti 2012

Tematrio

Veckans trio handlar om romaner/noveller/texter med kvinnoförnamn i titeln. Först kom jag inte på en enda men när jag tittade igenom min lästa lista på boktipset så hittade jag några ändå.

1. Carrie av Stephen King. Jag har länge varit King-skeptiker men den här och The Dome har omvänt mig till viss del. Dessutom såg vi filmen eller om det var delar ur den under någon filmkurs på universitetet och jag tyckte att den var bra.

2. Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset. Den är bra men lite långdragen vill jag minnas. TV-serien som gick för länge sedan kommer jag ihåg som bra men jag skulle nog vilja se den en gång till.

3. Sist ut blir Singoalla av Viktor Rydberg. Vi fick eller var tvungna att läsa sen på universitetet och jag blev förvånad över att den var så bra. Därför har jag köpt några exemplar som några stackars intet ont anande elever ska få läsa.

Till sist en bonus, Linas kvällsbok 1 och 2 av Emma Hamberg.

6 kommentarer:

  1. Singoalla överraskade även mig positivt. En bok jag faktiskt skulle våga läsa om dessutom.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte Linas kvällsbok 1 var så otroligt rolig när jag läste den, men filmen var för mig så pinsamt dålig att den förstörde boken...

    Av övriga är det bara Carrie jag har läst och den tycks vara väldigt populär i denna omgång av tematrio.

    SvaraRadera
  3. Singoalla ja, jag undrar om inte jag tvingades att läsa den på gymnasiet. Ska se om jag kan friska upp minnet lite :)

    SvaraRadera
  4. Jag älskade Kristin Lavransdotter. Har inte tordats läsa om den bara därför...

    SvaraRadera
  5. Här fanns också Carrie med ser jag. en av de få böckerna med Stephen King som jag läst.

    SvaraRadera