fredag 10 augusti 2012

The Lightning Thief

Av Rick Riordan. Det här är första boken i serien om Percy Jackson. Tidigare har jag bara sett filmen och den gillar jag men nu är det dags för att läsa resten av böckerna också. Tror att min vän och kollega har dem allihop så om jag pratar snällt med henne så kanske jag får låna dem.

Jag tror inte att boken behöver någon närmare presentation men grekiska gudar och myter vävs i alla fall ihop med nutid och ADHD. Jag är rätt säker på att vi har en gruppuppsättning av den här boken på jobbet och nu ska den användas, hör du det Booksonmymind? :-) Jag trodde inte att boken skulle vara så bra som den faktiskt är, bättre än filmen som brukligt. Filmen är också bra men jag förstår inte riktigt varför Percy mfl där har blivit så mycket äldre än vad de är i boken. Det är väl kanske för att nå en bredare publik, inte för att jag tycker att det hade gjort något om de hade varit yngre. Nog om filmen, boken är riktigt bra och innehåller ungefär en miljon grejer som man kan jobba med i skolan. Grekiska myter är ju givet men på något sätt borde ADHD-grejen också gå att jobba med men jag vet inte riktigt hur ännu, tips?

Jag tror nog inte att någon 6:a eller 7:a orkar läsa hela boken men delar av den ska de absolut klara av. Kanske någon överraskar och läser hela? De behöver nog en del genomgångar innan för att hänga med i svängarna men det går ju att ordna. Eller kanske de får välja något ur boken och sedan ta reda på ursprungsmyten? Det tål att tänkas på.

2 kommentarer:

  1. Så ledsen att jag inte gillar den här serien. Har alla böcker hemma och har läst två av dem.. Trean ska jag förstås ändå ge en chans då jag har den hemma men föll inte alls för de första.

    SvaraRadera
  2. Och jag som blev positivt överraskad, hade faktiskt inte trott att den skulle vara så bra. Jag tror att jag var lite Harry Potter-avskräckt och därför inte läst Percy förän nu. Tråkigt att du inte gillade den.

    SvaraRadera