måndag 24 september 2012

Divergent

Av Veronica Roth. Jag är inte riktigt säker på var jag läste om den här boken första gången men då fick jag en känsla av att "alla" läste den. Nu när jag försökte googla efter bloggare som läst så hittar jag inte så många men bland annat den här. Samtidigt hittar jag författarens egen hemsida här och blev samtidigt lätt chockad över att hon är yngre än jag. Det borde ju betyda att även jag skulle kunna skriva en bok, och varför gör jag inte det? Lite lätt avundsjuk känner jag mig för det här är en så bra bok.

Det skulle nog till och med kunna vara den bästa jag läst i år. Världen där Beatrice eller Tris som hon sedan kallar sig är en slags dystopisk framtid. Det är nog Chicago men jag är inte riktigt säker och det spelar inte så stor roll. Den här världen är annorlunda och häftigt uppbyggd. Människans karaktärsdrag har på något sätt dragits till sin spets och delar in befolkningen i fem fält. Beroende på ens mest utmärkande drag väljer man det som passar bäst. Men, ja det finns ju alltid ett men, det finns de som visar drag från flera håll, de passar inte in och är därmed farliga.

Jag tror att det här är en bok som passar många. Det finns en rätt söt kärlekshistoria men det är inte huvudnumret så att säga. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar