lördag 22 september 2012

En fager mö

Av Joyce Carol Oates. Jag hittade den här i en bokhandel i Sollefteå för ett par månader sedan, Oates är ju alltid trevligt så den fick följa med mig hem. Det här är en tunn bok som jag inte är helt säker på när den utspelar sig. Det skulle på många sätt och vis kunna vara när som helst samtidigt som jag tänker mig 60t-tal. Men av födelseår att döma så är det senare. Hur som helst så spelar det ingen roll, det är en tidlös historia kanske man kan säga. Vänskap och/eller kärlek mellan en äldre herre och en 16-årig flicka.

Lite märklig är den också men det är charmen med många av Oates böcker tycker jag. Jag förstår inte riktigt allt som exempelvis varför mr Kidder väljer just Katya. Det finns massor av saker jag hade velat veta mer om, familjen Engelhart, Katyas egen familj och om Roy. Det gör dock inget, boken är bra ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar