fredag 7 september 2012

Hitom himlen

Av Stina Aronsson. Jag såg ett tips om den här boken på ett forum och tänkte att den kanske kunde passa mig. Den utspelar ju sig i Tornedalen och det är alltid trevligt att läsa om. Det exemplar som jag hittade på bibblan är nog från tidernas begynnelse med liten ihoptryckt text så den var lite jobbig att läsa på det viset. Och så stör jag mig på stavningen av finskan eller meän kieli. Det fattas bokstäver tycker jag. Jag skulle vilja att Heikki stavas med två k, samma med Tuikki. För jag antar att det är så namnen "ska" uttalas och då borde stavningen hänga med. Och pälsmössa skulle jag stava naapukka och inte napokka (eller hur det nu var i boken, jag fick allergi varje gång jag såg det så jag kommer inte riktigt ihåg). Nog om det, stavningen är ju inte berättelsen.

Läsningen blev lite hackig så jag undrar om jag missat något eller om historien om Emma och John inte blir riktigt färdig? Det känns som att den tråden fortfarande är lös och istället fick man läsa om predikanten och hustrun som löpte iväg efter honom. Eller är det så att predikanten och John är samma person? Här hittade jag ett inlägg med fler förvirrade läsare.

Jag gillar boken, jag känner igen mig på många vis. Det är stämningen tror jag, som hemma :-) Läs den!

2 kommentarer:

  1. Intressant tolkning att se John och predikanten som samma person. Jag tänkte aldrig på det, då jag nog tyckte att de hade för olika personligheter. Predikanten kändes lite mer "outgoing". Men nu när du säger det så låter det inte alls orimligt. Även John var ju väldigt kristen.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte att det blev lite hoppigt och det var då jag funderade på om det var samma person. Jag uppfattade i alla fall John som en av huvudpersonerna även om det var Emma som var mest i fokus.

    SvaraRadera