tisdag 16 oktober 2012

Freedom

Av Jonathan Franzen. Det här har ju varit en bok som hyllats på mer än ett ställe så därför tänkte jag att den är bra, så många kan inte ha fel. Tyvärr visade det sig att folk kan ha fel, eller i alla fall tycka annorlunda än jag :-)

Början och slutet är bra tycker jag, då händer det saker och en viss spänning infinner sig. Det som är bra är bra, familjeskildringar tycker jag ofta är intressanta och den här är också det. Jag skulle gärna ha läst mer om Jessica, som det är nu känns det lite som att alla andra i familjen får stor del i boken men inte hon. Jag tycker även att boken är förvånansvärt bra med tanke på att det egentligen inte händer så mycket, Franzen fångar intresset för det vardagliga på något sätt. Däremot skulle jag inte ha något emot att kapa bort kanske 300 sidor i mitten. Jag behöver inte läsa samma historia två gånger med väldigt liten variation. I slutet tar den sig igen och blir riktigt bra, särskilt det här med katterna gillade jag. Jag kan se den excentriske Walter framför mig och även grannarna när de lovar eller inte lovar att hålla katterna inomhus.

Läs endast om du har mycket tid som du inte vet vad du ska göra med.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte som du. Var inte överentusiastisk.

    SvaraRadera
  2. Jag har funderat lite mer och är ännu mer fundersam över vad det är som är så bra. Har du läst The Corrections? Har nämligen funderat på om jag måste läsa den för att se om författaren "håller stilen" så att säga eller om den är bättre.

    SvaraRadera
  3. Åh, jag fick den i julklapp för ett par år sedan och har tänkt att "den verkar ju så bra, bäst att spara till ett lämpligt (dvs. speciellt)tillfälle". Kanske fel taktik...

    SvaraRadera
  4. Jag tycker nog att det är fel taktik :-) Men som alltid så tycker ju inte alla lika, den kanske förtjänar ett speciellt tillfälle?

    SvaraRadera