tisdag 9 oktober 2012

Funderingar

Istället för att skriva omdömen om mina elever surfar jag runt på bokbloggar (alla låtsas vara överraskade) och hittar ett finskt initiativ mot plagiat och kopiering. Ett antal bokbloggare har kommit fram till, genom att bland annat läsa igenom sökord, att deras texter mest troligt används friskt i bland annat skolor. Alltså att elever kopierar texter och lämnar in de i sitt eget namn. Initiativet vill göra föräldrar och andra uppmärksamma på detta och förhindra att plagiering sker. Jag tycker att det är bra och jag tror att det sker lika mycket i Sverige.  Själv hoppas jag dock att alla lärare är misstänksamma och googlar så fort en text skiljer sig från vad en elev brukar prestera, ofta är det rätt enkelt att hitta.

Men det som gjorde att jag fastnade var sättet som själva flashmoben (blir det så på svengelska?) sker. Bokbloggarna har skrivit varsin fejkad recension som de publicerat på sin blogg. Jag fastnade och läste en väldigt bra om Sju bröder där de säljer droger och socialen är inblandad. Väldigt rolig och jag blev inspirerad till att faktiskt läsa boken. Det fick mig att tänka på att det kanske är något man kan göra i skolan? Kanske eleverna kunde skriva egna fejkrecensioner? Det skulle ju faktiskt kunna bli rätt roligt. Och kanske kunde jag lura dem att läsa någon bok genom att ge dem en falsk recension först?

Det tål att tänka på. Nu ska jag faktiskt skriva omdömen.

2 kommentarer:

  1. Tänk vad finurligt gjort av eleverna. Men att de vågar! Jag skulle aldrig ha vågat det när jag gick i skolan.

    SvaraRadera
  2. Nä, inte jag heller. Jag är ju misstänksam och googlar om jag får den minsta lilla aning om att eleven inte skrivit själv.

    SvaraRadera