torsdag 18 oktober 2012

I am number four

Av Pittacus Lore (som jag tror är en pseudonym, någon som vet säkert?). Jag jobbar på det här med att läsa sci-fi och tänkte att den är kan fungera som en slags uppvärmning. Filmen har jag sett förra året någon gång och jag gillade den. Så om boken följer normen borde den alltså vara bättre än filmen. Jag måste nog i det här fallet säga att de är lika bra, det är nog enda gången jag sagt det. Fast jag måste reservera mig en aning eftersom det är ett tag sedan jag såg filmen.

Det jag inte gillar med boken är Mogadorierna som känns lite väl mycket som gröna marsianer från en dålig TV-serie. Bernie Kosar gillar jag däremot men så är jag uppvuxen med Beagle. Boken har en slags klibbig känsla av sockervadd fast det inte är så rosenskimrande. Det är på något sätt lite väl tillrättalagt hur nu en historia om rymdvarelser kan vara det. Jag har känslan av att författaren har skrivit boken med ett mycket tydligt syfte, att styra bort YA-läsare från "olämplig" litteratur. Här får de något utomjordiskt (som inte är vampyrer) men på en lagom nivå.

Den karaktär jag tycker mest om är Six, det verkar vara en tjej med skinn på näsan. Så därför ska jag vid tillfälle läsa The Power of Six.

3 kommentarer:

  1. Jepp, det är en pseudonym. Goodreads har svaret till nästan allt: http://www.goodreads.com/author/show/3380908.Pittacus_Lore :) Jag måste också ta och läsa The Power of Six. Såg att det hade kommit en tredje del ut nu, The Rise of Nine.

    SvaraRadera
  2. Borde jag kanske bli medlem på Goodreads? :-)

    SvaraRadera