torsdag 11 oktober 2012

Mielensäpahoittaja ja ruskeakastike

Av Tuomas Kyrö. Jag har tidigare läst Mielensäpahoittaja av samma författare och läste ut den här i natt. En av hästarna tyckte nämligen att det var passande att väcka mig klockan 02.00 genom att banka med hovarna i hölådan. Jag övervägde att gå ut men då hade hon effektivt lärt sig att om man bankar i lådan kommer det mer mat. Dessutom upptäckte jag på morgonen att det faktiskt fanns hö kvar, på ett annat ställe. Nå, boken blev läst i alla fall.

Fruktansvärt rolig är den. Den handlar om en farbror som blivit ensam efter att frun flyttat till ett äldreboende. Nu måste han alltså ta hand om sig själv, städa och laga mat. Boken är en slags betraktelse över hur samhället utvecklats och framför allt vad som är fel med det :-) Jag vet inte riktigt hur man ska översätta titeln men något i stil med: Han som är ledsen över olika saker och brunsås. Brunsåsen kommer sig alltså av att han i den här boken lär sig laga mat. Han funderar mycket över mat och varför man ska äta pizza och hamburgare när det finns potatis. Potatis är viktigt.  Kan man finska så är det här en väldigt, väldigt rolig bok att läsa.

2 kommentarer:

  1. Haha, vilken rolig titel! Vilken häst var det som var hungrig? P?

    SvaraRadera
  2. Hela boken är rolig. Det var Flisan som bankade i lådan, tänkte att hon väcker hela byn men kanske grannarna har lite dålig hörsel :-)

    SvaraRadera