fredag 19 oktober 2012

Partials

Av Dan Wells. Den här klickade jag hem samtidigt med Divergent och jag ångrar mig inte. Även det här är en slags dystopi där de sista människorna lever i New York på Manhattan. De bevakar sina gränser för att inga Partials ska kunna ta sig in. Det är mänskligheten som skapat Partials för att vinna ett krig, de ser ut som människor men är en slags oövervinnerliga soldater. Men människorna har andra problem också, alla nyfödda barn dör av ett virus. Kira har valt att utbilda sig till läkare, sjukvårdare eller forskare (jag fattar faktiskt inte riktigt vilket men det spelar ingen roll) för att kunna hitta ett botemedel så att människorna kan överleva. Det visar sig behövas en Partial till det.

Kira och några vänner bestämmer sig för att fånga en Partial och ta den med sig tillbaka till sjukhuset där hon arbetar. Hennes typ pojkvän, Marcus, tycker inte att det är någon bra idé och väljer att inte följa med. Den Partial de hittar visar sig heta Samm och vara rätt lik människorna på många sätt. Han avslöjar bland annat att de Partials som finns kvar efter kriget inte heller kan reproducera sig, de är inte designade för det, och behöver hjälp av människorna.

Det är inte så väldigt mycket romance i den här boken även om boken fanns i paranormal romance-kategorin när jag beställde den. Jag saknar det inte eftersom boken annars är väldigt bra och slutar på ett sätt som gör att jag vill läsa mer. När jag googlat hittar jag ingen fortsättning men väl en bok som heter Isolation som handlar om kriget där Partials användes. Kanske får läsa den så länge. Enligt Goodreads så kommer fortsättningen i början av 2013, där ser man vad man kan hitta om man tänker efter :-)

Läs!





1 kommentar:

  1. Jag sa ju att Goodreads har svar på nästan allt ;) Nu måste du bli medlem, hehe :)

    SvaraRadera