onsdag 31 oktober 2012

Stalinin lehmät

Av Sofi Oksanen. Det här har jag varit på väg att skriva i nästan en veckas tid men av någon anledning blir jag avbruten hela tiden. Givetvis har jag inte skrivit ner några anteckningar om vad jag tänkt skriva så det här blir lite halvdant tror jag.

Jag gillade Utrensning så jag började med den här med inställningen att den kommer att vara bra och det visade den sig vara. Det är nog den enda boken om en bulimiker som jag har läst, man kan nog se det som huvudhistorien om man vill. Själv tycker jag att förhållandet till Estland är intressantare att läsa om. Tillbakablickarna är riktigt intressanta även om jag måste erkänna att jag inte alltid hänger med i vem som är vem och är släkt med vem. Just Estlands historia är inget som jag har läst särskilt mycket så det är välkommet.

På väldigt många sätt är boken väldigt hemsk, både vad gäller sjukdomen bulimi och allt det hemska som händer/har hänt i Estland. Oksanen skriver väldigt bra, sakligt på något vis och lättläst. Jag kan leva mig in i det som är svårt med mat och förhållandet mellan finländare och ester. En riktigt läsvärd bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar