måndag 15 oktober 2012

Tematrio

Veckans trio handlar om titlar där någon släkting finns med. Jag hakar på och gör ett försök:

1. Min typ brorsa av Johanna Lindbäck. Den här läste jag rätt nyligen och jag tyckte mycket om den. Jag tror att jag gillar alla Lindbäcks böcker så därför ska jag nog läsa fler av dem.

2. Min syster är i tusen bitar av Annabel Pitcher. Även det här är en ungdomsbok eller en mellanåldersbok. Systern är obehagligt nog i flera bitar och föräldrarna kan inte riktigt komma överens om hur eller var hon ska begravas. Det är en fin berättelse ur ett barnperspektiv om en trasig familj.

3. Min far hade en dröm av Barack Obama. Jag tyckte att den var lite onödigt lång ibland men på det stora hela bra, väldigt intressant i alla fall.

Och så en extra, Vilda svanar: tre döttrar av Kina av Jung Chang. Jag läste den på gymnasiet och minns att jag tyckte att den var väldigt gripande.

4 kommentarer:

  1. Spännande tips! Min typ brorsa är riktigt gullig.

    SvaraRadera
  2. Barack Obama har även jag med i min trio, de andra två har jag inte hört talas om.

    SvaraRadera
  3. Vilda svanar är sannerligen väldigt bra :)

    SvaraRadera
  4. Jag har Barack Obama-boken hemma men har inte läst den än :) Vilda Svanar ser jag framemot.

    SvaraRadera