torsdag 8 november 2012

Amsterdam, Anne F ja minä

Av Terhi Rannela. Det här är en sådan där läsa-på-jobbet-bok, jag brukar hämta en bok från bokrummet och ha den liggande på mitt skrivbord. Jag läser lite nu och då när jag har tid under dagarna, om jag visar film, om eleverna har lästid eller någon enstaka gång när jag har prov med någon klass.

I alla fall så önskade vi den här boken sist vi fick önska, ingen av oss hade hört talas om den men den verkade bra. Den visade sig faktiskt vara bra. Kerttus mamma är författare och älskar Anne Frank så därför åker de till Amsterdam på höstlovet. Kerttu har just gjort slut med sin flickvän och har en pågående nätdejt med Jimi. Upplagt för drama med andra ord. Kanske jag ska förtydliga att Kerttu är ett flicknamn och Jimi ett pojknamn. Jag skulle önska att den här boken översätts till svenska eftersom den på ett väldigt bra och ledigt (kan man säga så?) sätt tar upp homo- och bisexualitet. Det är många ämnen som tas upp, andra världskriget och en frånvarande pappa bland annat. Och dessutom en liten läxa om att man lätt kan träna sin engelska om man skaffar vänner i andra länder, vilket Kerttu gör.

Författaren har skrivit fler böcker så nu är jag nyfiken på att läsa dem eftersom den här var väldigt bra. Jag tror att många av mina elever kan gilla den, kanske kan jag tipsa någon om den när de läser om andra världskriget.

Till sist gjorde jag en intressant upptäckt, den här boken är en del av Otavas stjärnbibliotek (översatt till svenska) där de ger ut böcker som riktar sig till skolan. Den här har uppgifter på de sista sidorna i boken som eleverna kan göra när de läst färdigt. Mer material verkar finnas att hämta på förlagets hemsida. Jag har inte hittat någon motsvarighet på svenska men finns det på finska så finns det ju någonstans på svenska. Men det kan ju vara något annat förlag som har det. Bra initiativ tycker jag i alla fall!

Ja lopuksi vähän suomeksi, pitää sitäkin harjoitella. Tämä on minusta oikein hyvä nuorisokirja. En sitä odottanut  kuin tilasimme kirjan koulun kirjahuoneeseen. Pitää nyt lukea enemmän Terhi Rannelan kirjoja varsinkin jos ne kaikki on näin hyviä. Rannela nostaa monia nuorisolle vaikeita asioita tässä kirjassa hienolla tavalla. Enemmän sellaista kiitos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar