onsdag 28 november 2012

Cinder

Av Melissa Meyer. Cinder är mekaniker och arbetar för sin styvmor, hon har en verkstad i huset där de bor men även en butik i marknadsområdet i Nya Beijing. Det är alltså Askungen i framtiden det här handlar om. Hon är cyborg och skäms över det, särskilt när prins Kai en dag dyker upp i butiken.

Jag gillar den här boken, den vrider till sagan om Askungen på ett väldigt fantasifullt och häftigt sätt. Egentligen har Cinder och Askungen inte så mycket gemensamt men de viktiga detaljerna ur Askungen finns med även i Cinder (styvmodern, skon och balen). Nu läste jag den på svenska men kanske skulle den kunna vara ett första trevande steg till att börja läsa på engelska, själva grunden känner ju de flesta till.

Tydligen finns det en del till som jag nu är väldigt nyfiken på att läsa. Där verkar rödluvan stå i fokus.

Det verkar ju populärt med sådana här återberättelser av sagor (story re-tellings kallas det också tror jag) så om någon har något tips på fler sådana att läsa så tar jag tacksamt emot det. Inte Beastly dock, den har jag läst och ogillat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar