onsdag 21 november 2012

Duma Key

Av Stephen King. Jag fortsätter min bekantskap med herr King med den här boken som jag fick av min King-frälste kollega. Jag vet inte riktigt om det här kan klassas som skräck men jag gör det ändå.

Det är en väldigt märklig bok tycker jag, realistisk på ett sätt men samtidigt väldigt mycket övernaturligt. Jag tyckte inte att den var särskilt obehaglig och det var inget problem att läsa ensam i huset sent på kvällen :-) Efter att ha läst boken är jag fascinerad över hur människan kommer på allt. Tavlor som nästan målar sig själva och amputerade armar som växer ut ibland, vid behov. Själva historien är intressant och lite som ett pussel, bit för bit förstår jag hur det hänger ihop.

Ju längre jag läste desto mer gillade jag Edgar, i början verkade han bara sur och vresig men sedan fick man se fler sidor av honom. Kanske var det sådan han var innan olyckan och i takt med rehabiliteringen blir han mer "sig själv"?

Jag tror att jag måste läsa någon mer King eftersom de jag har läst är rätt olika varandra och inte så som jag förväntat mig. Frågan är bara vad jag ska ta mig an härnäst.

4 kommentarer: