tisdag 27 november 2012

Inte vatten värd

Av Ulrika Lidbo. Ännu en svensk eländesskildring av tonåringar känner jag när jag läst färdigt den här boken. Det ska vara svårt och jobbigt för att vara bra. Missförstå mig rätt nu, det är en bra bok men det är inte alltid jag vill läsa om död och elände.

Jag tror att massor av tonåringar kan läsa och tycka om den här boken. Den tar upp massor av saker som sådana brukar fundera över, mobbning, död, hemförhållanden och lite kärlek. En bok som jag tror att man kan diskutera mycket. Speciellt funderar jag på Sigga, även om Edith också är värd att fundera över, det skulle ha varit intressant att läsa hennes version av händelserna. Hur Sigga känner det när de flyttar till Sverige och mamman råkar ut för någon slags förlossningsdepression. Den är lättläst vilket ju är ett plus i "läsa-i-skolan"-sammanhang.

Det jag själv undrar mest över är alla annorlunda namn som finns med i boken. Jag har aldrig haft en elev som heter Torkel, inte ens en kollega. När det gäller Barbara så tänker jag på Barbara Cartland. Jag tror att det finns någon slags tanke bakom valen, frågan är bara vilken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar