onsdag 7 november 2012

Julklappsfunderingar

Snart är det ju jul och därmed dags att inhandla några julklappar. En del av barnen i bekantskapskretsen ska givetvis få böcker. Då infinner sig problemet med vilka böcker som ska köpas.

Först ut är en tioårig flicka som har haft lite jobbigt med läsningen och inte är så intresserad av att läsa utanför skolan. Till henne funderar jag på Kärleksboken av Lin Hallberg, jag har själv läst Kompisboken och Svikarboken och tyckte att de var bra. Kärleksboken är ju inte första boken men på något vis tror jag att titeln och omslaget kan tilltala (det är tråkigt könsstereotypt men så tror jag att det är i det här fallet). Hästar kan, även om hon är intresserad av dem, bli för töntiga tror jag. Jag har uppfattningen att hon gärna vill vara lite tuff och att det i hennes klass inte är så tufft med hästar. Jag tänkte att jag dessutom kanske kan väcka lite läslust genom att sedan fråga om jag får låna boken eftersom jag ännu inte läst den.


Nästa på tur är lillebror som är fem år. Till honom funderar jag på att köpa Super-Charlie efter tips av en kollega. Det är lite oväntat med en deckarförfattare som skriver barnböcker så därför tänker jag att den kanske är rolig. Han läser inte själv ännu men den här kanske fungerar som högläsning på kvällen?

Sist ut är en 1 1/2-årig flicka. Där är ju inte läsning vidare aktuellt så jag funderar på en klassiker, Pannkakstårtan. Den minns jag att vi hade hemma när jag var liten och jag älskade bilderna. Jag tänker mig att hon kan växa i den så att säga. Femåringen har också fått Pannkakstårtan någon jul men jag vet faktiskt inte riktigt vad han tyckte om den.

Så vad säger ni som är kännare av böcker i julklapp till barn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar