lördag 3 november 2012

Ljusets dotter

Av Elisabet Nemert. En askungesaga i 1700-tals miljö har jag sett att den här boken beskrivs som och det är helt rätt. En haltande kökshjälp blir till en firad musiker vid hovet och som dessutom hittar den perfekte mannen att gifta sig med.

Om det är något sådant man vill läsa så är det här precis rätt bok, snabbläst och bra underhållning för stunden. Jag läste hela på några timmar i torsdags när vädret var dåligt. Jag har läst någon annan av Nemerts böcker tidigare och mitt intryck är att det är en författare där man vet vad man får. Ibland vill i alla fall jag läsa någon lättsmält kärlekshistoria och är den dessutom förlagd i historisk tid så blir det genast pluspoäng. Den här boken passar mycket bra i höstrusket tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Har läst Ödets hav av Nemert tidigare och köpte nyligen Ljusets dotter men har inte hunnit läst den än. Låter som att det är lite samma stil i alla fall och det bådar gott :)

    SvaraRadera
  2. Jag har läst Ödets hav också och det är liknande stil på båda så du blir nog inte besviken.

    SvaraRadera