torsdag 22 november 2012

Trolldomens tre skrifter, Smaragdernas bok

Av John Stephens. Så här står det på förlagets hemsida: Nu är den här - den första delen av tre i en blivande klassikerserie i samma anda som Narniaböckerna, Guldkompassen och Trollkarlen från Oz.

Jag har inte läst någon av dem, inte ens sett hela filmerna, men jag tror att förlaget har rätt. Det här är en slags saga med onda och goda, dvärgar och barn som åker fram och tillbaka i tiden. Kate och syskonen Emma och Michael är föräldralösa eller deras föräldrar är i alla fall borta. Barnen får flytta från barnhem till barnhem innan de till sist hamnar hos doktor Pym och det är där det börjar hända underliga saker.

Först var jag lite tveksam till att läsa den här (jag tänkte att den skulle vara lik Harry Potter) men den landade på skolan så jag började ändå. Ibland måste man ju faktiskt gå utanför sin egen komfortzon. Det visade sig vara ett klokt beslut eftersom boken är bra, precis lagom fånig. Lättläst är den också. Jag tror dessutom att den kan passa som högläsningsbok.

2 kommentarer: