söndag 2 december 2012

Att läsa skonlitteratur med tonåringar

Av Gunilla Molloy. När jag började att läsa den här boken tänkte jag att jag skulle få massor med tips om hur jag ska jobba med skönlitteratur med mina elever. Tyvärr var det inte riktigt så, istället fick jag massor med tips på hur jag inte ska göra. Många gånger kunde jag konstatera att jag i alla fall inte gör som de stundtals märkliga lärarna som figurerar i Molloys undersökning. Min uppfattning om boken var nog lite färgad sedan innan, en av kollegorna läste den innan mig och förfasade sig över allt möjligt i boken. 

Men det jag blev allra mest förundrad över var de som ville att eleverna skulle läsa böcker som de själva inte läst. Hur tänker man då? De flesta hade dessutom uppgifter/frågor till böckerna och hur vet man då om eleverna svarar i enlighet med boken? För jag erkänner, ibland har jag frågor som jag använder till att kolla om eleverna faktiskt läst boken. Inte bara som kontroll utan för att det ju är en indikation på vad de tyckte om boken. Om jag märker att ingen läst hela boken så är det ju uppenbarligen något fel på mitt val av bok. Men om jag inte ens läst boken själv så har jag ju ingen aning. Jag kan ju inte heller ställa vettiga följdfrågor under boksamtal eller ens komma med egna synpunkter. I och för sig verkar ju det sista inte bekymra lärarna i boken, de verkar ju inte ens vara med vid samtalen.

Det andra som jag blir fundersam över är att flera lärare undviken vissa böcker på grund av ämnet, att de inte ska kunna hantera det. En lärare gav till och med eleverna i uppgift att skriva en novell om självupplevda händelser (efter att de läst noveller i klassen) och vill sedan informera elevens mamma om att eleven skrev en novell om sin eller någon annans sexdebut. Eller de som inte kan läsa Såld eller Inte utan min dotter för att det kan bli diskussioner om religion. Eller den som lämnar ämnet självmord därhän när eleverna anser att det är något som tre böcker har gemensamt. Nog måste man väl förstå att sådana här ämnen tillhör det som tonåringar funderar över och att de ofta gärna pratar om det? 

Jag är själv inte den perfekte läraren men nog sjutton läser jag alla böcker som jag tvingar på eleverna och jag kan ta diskussioner om sex och självmord. Så länge sedan är det inte heller som Molloy gjort sin undersökning så att man kan skylla på att det var så det var "förr i tiden". Nu behöver jag alltså tips på böcker där jag kan på bra tips om hur jag ska jobba med skönlitteratur med mina elever. Någon som har något sådant boktips?

2 kommentarer:

  1. Aidan Chambers Böcker inom oss är ju bra :-) Förvisso riktad till yngre åldrar. Jag gillade inte heller Molloys Att läsa skönlitteratur... Vi hade den på svenskkursen på universitetet.

    SvaraRadera
  2. Jag har nog bara läst en av Chambers och den gillade jag. Ska nog ta med den till jobbet. Kanske vi kan få beställa någon mer av hans böcker efter jul.

    SvaraRadera