tisdag 18 december 2012

Brobyggarna

Av Jan Guillou. Den här boken är en av de få som min sambo faktiskt köpt till mig, hittad i en fyndlåda till den enorma kostnaden av 25kr. Jag var tveksam ett tag eftersom framsidan ser så hemmagjord ut samtidigt som det ju ändå står Guillou på den. Arn-serien är en av mina favoriter så efter att kollega E läst och gett tummen upp så bestämde jag mig för att läsa.

Och snabbt gick det, särskilt efter att kriget kom igång och det började hända mycket. Någonstans läste jag om någon som tyckte att allt för mycket utrymme ägnades åt brobyggen men det håller inte jag med om. Tvärt om tyckte jag att det var intressant, teknikhistoria var den roligaste delkursen när jag pluggade :-)

Afrika är det väldigt sällan jag läser om så det var trevligt även om det var ur ett västerländskt perspektiv. Jag blev lite fundersam över om skillnaderna i engelsk och tysk krigföring verkligen var så stora som de är i boken. Det är nog något som jag måste ta reda på.

En bra bok!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar