tisdag 11 december 2012

Farsta fritt fall

Av Ulrika Lidbo. Ytterligare en läsa-på-jobbet-bok, den här tyckte jag mer om än Inte vatten värd av samma författare. Men även den här är eländig och hemsk på många sätt och jag måste säga att jag inte är så tilltalad av det. Jag kanske läste nog med sådant i tonåren eller så har jag läst för mycket amerikansk YA på senaste tiden så det här blir chockartat. Men jag tror dock att massor av tonåringar gillar den här boken just tack vara eländet.

Själv blir jag upprörd för att Mira tagit sig igenom 9 års grundskola utan att någon märkt att hon i princip är blind. Och så gillar jag inte hur djuren behandlas, kaninen Jansson som tillåts vara sjuk och till sist dö utan veterinärkoll och hunden Ekman som får halta efter matte i koppel utan att hon bryr sig. Det ingår väl visserligen i eländet men ändå, jag tycker inte om att läsa sådant.

En bra ungdomsbok som helt klart är läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar