torsdag 6 december 2012

Självständighetsdag

är det idag, i Finland. Det firas med sedvanligt fika på jobbet, vetelängd och Fazer och Panda-choklad i blåvitt papper. I Finland är det en helgdag så en del elever är lediga. Okänd soldat gå på TV och ikväll måste man ta en titt på presidentens fest och alla klänningar.

Dagen till ära tänkte jag tipsa om några sevärda finska filmer. Först ut är Härmä som inte verkar ha någon svensk titel. Men det finn svensk text i alla fall. Själv har jag sett den med finsk text eftersom jag fick anstränga mig så väldigt att lyssna eftersom de fått till dialekten väldigt bra. Filmen utspelar sig på artonhundratalet i en bygd där det traditionellt är äldste sonen som ska ärva gården. Men i det här fallet är äldste sonen inte så intresserad av gården, annat än för att han har rätt till den. Yngste sonen vill gifta sig men hennes far är skuldsatt och så blir det komplikationer. En riktigt bra och sevärd film!

Mitt andra tips är Rukajärven tie eller Ambush som den ologiskt nog heter på svenska. En klassisk finsk film, krigets elände. Den handlar om fortsättningskriget vid gränsen mot Ryssland. På många sätt är den rätt förutsägbar och jag tycker att den följer amerikansk modell. Den är bra och hemsk på många sätt, det är ju trots alls inte så länge sedan som Finland var i krig.

Ha en bra självständighetsdag även om du inte är finsk eller befinner dig i Finland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar