tisdag 25 december 2012

Vadelmavenepakolainen

Av Miika Nousiainen. Svensk titel är Hallonbåtsflyktingen. Jag fick tips om den här av personalen på min närmsta finska bokhandel så jag köpte den. Mikko som är huvudperson är född i Finland av finska föräldrar men känner sig svensk. Därför vill han flytta till Sverige och bli svensk medborgare vilket inte är så lätt. Till sist måste han ta till drastiska medel för att uppnå sin dröm.

Eftersom jag är till hälften svensk och till hälften finsk och dessutom bor vid gränsen känner jag igen och kan skratta åt massor i den här boken. Svenskars möten och diskussioner och finländares krassa syn på samma frågor. Men ibland känns det lite för mycket på ett sätt som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Lite av en bitter eftersmak. Jag är inte riktigt säker på om vad boken egentligen vill driva med och de där morden hade jag kunnat vara utan. Till största delen är den dock väldigt roligt. 

Mitä mieltä suomalaiset on tästä kirjasta? Minun mielestä se on oikein hauska mutta jotenkin tuli outo tunne kuin luin sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar