söndag 27 januari 2013

2 x Johanna Lindbäck

Först ut är En liten chock. Jag är inte väldigt förtjust i den här boken trots att jag tycker att den är bra. Det är trevligt att läsa en mysig bok med en kille som huvudperson. Tyvärr tror jag att omslaget avskräcker en del killar, varför måste det vara en röd ros på framsidan? Och så står det på baksidan att den är romantisk. Jag tycker inte att den är väldigt romantisk, däremot kan jag hålla med om att den är pricksäker och rolig som det också påstås. När jag tänker efter så är den faktiskt väldigt rolig. Jag skulle gärna läsa den med någon av mina klasser men då med ett annat omslag. Eftersom den utspelar sig på gymnasiet så kan den fungera som ett klassiskt fall av att vilja läsa sådant som är för en äldre målgrupp än den man själv tillhör.  

Några saker som jag gärna läst mer om är varför Gustav har problem med benen och om hans relation till den nu döda mamman.

Sedan har vi Tänk om det där är jag som jag tyckte riktigt mycket om. Jag läste den väldigt snabbt och fastnade rätt bra i historien. Sista meningen i boken lyder: "Det känns bara som den finaste soluppgången i magen". Ungefär så kändes det i min mage när jag läste boken. Det var inte alls för förutsägbart, inte ens när jag läste de sista sidorna i förtid så var jag helt säker på hur det skulle gå. Ett stort plus till Johanna Lindbäck för det. 

Sammanfattningsvis så måste jag nog ta och läsa resten av Lindbäcks böcker som jag ännu inte läst, de är riktigt bra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar