söndag 13 januari 2013

Farmors bokhylla


Förra helgen var jag till farmor och fick då välja nästintill fritt ur hennes bokhylla. Ett förbehåll fanns, det fick inte bli "hål" i hyllan utan då fick jag ordna till det så att det ända var snyggt. En påse fick jag med mig med det här innehållet (jag ber om ursäkt för mobilbilderna):

Ett helt gäng med böcker av Alice Lyttkens. Jag har tidigare läst Längtans blåa blomma och Lyckans tempel som gick på SVT när jag gick på gymnasiet (tror jag att det var). De fyra böckerna till vänster heter På villostig, Skuggspel i natten, Hasard med guldmynt och Den venetianska spegeln. Det verkar som att det finns två delar till i serien som handlar om Catrin Ambrosia. Den till höger heter Att vara någon och verkar utspela sig i början av 1900-talet, de andra utspelar sig på 1700-talet. Jag tror att de är bra, eller jag hoppas på det i alla fall eftersom jag gillade de jag läst tidigare. 
Det blev även två Vilhelm Moberg, Långt från landsvägen och Raskens (den hamnade inte på bilden eftersom omslaget är lite tråkigt, blått utan text). Jag har inte läst någon av dem så det ska bli spännande, Utvandrarna-serien är en av mina favoriter. Jag råkade även hitta Sven Delblancs Agnar som jag tog med på vinst och förlust. Förra året tror jag det var så läste jag Livets ax och det här skulle vara någon slags fortsättning.
Allra sist hittade jag en sådan där pocket som man sprättar upp sidorna i, Fancy av Frank Yerby. På baksidan står det att Fancy är ljuvligt vacker och bara nitton år gammal samt blir bortgift som likvid för en av faderns skulder. Givetvis var jag tvungen att ta med mig den, jag har ju någon slags sydstatssvaghet och jag tror att boken utspelar sig där. Det ska bli intressant att läsa den i alla fall.

Någon som läst någon av de här böckerna?

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att få välja böcker i farmors bokhylla! Har inte läst något av det du läste. Spännande att se vad du tycker om dem.

    Ser att du är lärare. Jag är bloggambassadör för Bokmässan 2013 och diskuterar fack- och skönlitteratur för lärare i gruppen "Litteratur för lärare". Häng på du med, vet jag! http://www.bokmassan.se/sv/community/grupper/grupp/?clubid=3530

    SvaraRadera
  2. Ska kolla in sidan, det verkar intressant.

    SvaraRadera